Ajankohtaista · Mietteitä

Musta perjantai on vaan perjantai

Muutama ajatus siitä, miksi Silmukassa ei ole erityisempiä Black Friday-tarjouksia

Black Friday ostoshuuma on viime vuosina rantautunut myös Suomeen. Kaupat tarjoavat suuria alennuksia ja ostetaan, kun halvalla saadaan. Itse en ole oikein alennusmyynneissä kiertelijä koskaan ollut. Varmaan osittain siksi, että ihmisjoukot ja tungos eivät houkuttele, mutta myös siksi etten suureen kulutusjuhlaan ole tuntenut vetoa. Black Fridayn osalta en oikein ole ymmärtänyt, miksi kaikkien kauppojen täytyisi nyt halpuuttaa tuotteensa, koska joku jossakin on keksinyt ostoshuumapäivän. Toki hyvä alennus on kiva löytö, mutta ostan yleensä silloin, kun jotakin erityisesti tarvitsen. Tai kovasti haluan – tarvetta sekin on 😉  Haluan myös hankkia laatua, tehdä kestäviä valintoja ja tukea pieniä ja paikallisia yrityksiä. Koska ymmärrän pienyrittäjänä jokaisen asiakkaan ja ostoksen merkityksen ja tärkeyden.

Nämä ajatukset heijastuvat luonnollisesti myös omaan kauppaani. Silmukassa haluan noudattaa reilua, eettistä ja inhimillistä kaupankäynnin tapaa. Se tarkoittaa sitä, että jokainen ketjun osa saa oikean hinnan työstään. Villan tuottajat, kehrääjät ja värjääjät ansaitsevat ihmisarvoisen palkan, samalla kun ihmisten, eläinten ja ympäristön hyvinvointi otetaan huomioon. Silloin se vyyhti maksaa jonkin verran enemmän kuin markettien langat. Ja totuus on, ettei pikkuyrityksillä ole varaa valtaviin alennusprosentteihin. Hinnat olen Silmukassa miettinyt niin, ettei niissä ole ylimääräistä ”ilmaa”. Hinnoittelu on tasapainoiltu verojen, ostohinnan ja kulujen suhteen sellaiseksi, että se olisi vielä jokseenkin kohtuullista ja järkevää myös asiakkaalle. Ja jos itsellekin jäisi pieni siivu, niin saisin elantoni tästä rakastamastani työstä. Silloin hinnoista ei voi suuresti leikata.

Eettisyys tarkoittaa minulle myös sitä, että haluan myydä ihania, laadukkaita, hyviä tuotteita, jotka tuovat ostajalle iloa. En halua myydä jotakin koska se on halpaa, vaan koska se on hyvää. Haluan myydä tuotteita, joiden takana voin seisoa ylpeänä, joita voin suositella hyvällä omallatunnolla ja suurella sydämellä. Siksi valikoimissa on tarkkaan valittuja tarvikkeita, joita itsekin käytän, sekä kauniita pehmoisia laadukkaita lankoja, joita itse neulon ja haluan käyttää. Lankoja, joiden alkuperä ja valmistusketju on mahdollisimman läpinäkyvä ja eettinen. Haluan suosia pienempien tuottajien ja yritysten tuotteita, jotka antavat elannon tavallisille ihmisille ja lahjakkaille kädentaitajille. Toivon ja uskon, että myös asiakkaani ovat näin tyytyväisempiä hankintoihinsa, ja saavat niistä iloa ja lämpöä elämäänsä.

Ehkäpä tällainen pehmoinen ja hattarainen suhtautuminen bisnekseen on monen mielestä hölmöä ja naiivia. Ja ehkä se ei ole tehokkain tapa ansaita, tai edes kovin kannattavaa. Mutta se on tapa, jolla haluan tätä työtä tehdä. Myydä ihania lankoja, jatkuvasti kaikkien kannalta kohtuullisilla hinnoilla, hyvällä omallatunnolla ja positiivisella fiiliksellä.

Toki putiikilla silti välillä on tarjouksia. Esimerkiksi poistuvien tuotteiden ja viimeisten kappaleiden osalta alennuksia on tälläkin hetkellä, tai kun tehdään tilaa jollekin uudelle. Ja kanta-asiakkaille tarjoan jatkuvasta tuesta kiitoksena leimakortti-alennuksia. Alennukset ja tarjoukset ovat osa kaupankäyntiä, vaikka suuriin prosentteihin ja valtaviin kampanjoihin ei olisikaan mahdollisuutta. Ja en missään nimessä halua arvostella niitä, jotka ovat Black Fridayssä mukana myymässä tai ostamassa. Erilaisilla yrityksillä on erilainen kulu- ja ansaintarakenne, ja hyvä niin. Ja säästäväisyys on hyvä juttu – jos tarvitsemansa asian löytää alesta, niin oma talous pysyy vähän paremmin tasapainossa. Toivon vain, että muistaisimme tämän eron ja ymmärtäisimme, että mega-alet eivät istu jokaisen yrityksen muottiin. Ja varmaankin saatan itsekin hyödyntää parin paikallisen yrityksen tarjouksia…

Viime vuonna luin samankaltaisia kirjoituksia ja ajatuksia muiden pienyritysten ja esimerkiksi indie-lankavalmistajien sivuilta ja sosiaalisesta mediasta. Ja tänäkin vuonna keskustelua on käyty. Halusin nyt myös oman näkemykseni ilmaista, ja avata hieman Silmukan toimintaperiaatteita. Tässä kaupungissa, tässä maassa ja tässä maailmassa on paljon pieniä yrityksiä, jotka toimivat reilusti ja eettisesti tuottaen laadukkaita tuotteita, tasokasta palvelua ja ihania elämyksiä asiakkailleen. Ja ne ihanat yritykset pysyvät pystyssä meidän jokaisen avulla. Idealisti minussa uskoo siihen, että kestäviä ja järkeviä valintoja tekemällä jokainen pieni ihminen pystyy pelastamaan maailmaa pala kerrallaan arjen ohessa.

Silmukan avaamisesta tuli viime viikolla kuluneeksi kaksi vuotta. Vieläkin opettelen, kehityn ja kasvan. Toivottavasti pysytään vielä kolmas vuosi toiminnassa, ja neljäskin… Päivä kerrallaan 😊 Aivan järjettömän suuren ja sydämellisen kiitoksen haluan välittää kaikille asiakkailleni. Ihan jokainen ostos on elintärkeä ja arvostettu Silmukassa. Jokainen hankittu lankakerä ja -vyyhti auttavat pitämään putiikin toiminnassa.

Kiitos teille.

treysta

 

Terveisin Silmukan kauppias Elli

 

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s